Studiegids

nl en

Tutorial Ontwikkelingen in ICT en internetjournalistiek

Vak
2008-2009

Tutorials (inclusief stage en masterscriptie – totaal 30 punten; niveau 600)
Het tweede semester staat in het teken van verdieping en onderzoek. Tutors begeleiden kleine aantallen (1 tot 5) individueel of in subgroepjes ter voorbereiding op hun scripties. In totaal worden er in maanden januari en februari tutorials aangeboden op het gebied van de specialisaties van de kerndocenten. Deze tutorials bieden een verdieping in de theorie en actuele stand van wetenschap op het gebied van Nieuwsselectie en mediahypes, Ontwikkelingen in ict en internetjournalistiek, Stijl van journalistieke producten, Cijfers in de media. De studenten maken zich vraagstellingen en onderzoeksmethodieken eigen. Nemen een literatuurlijst door en kiezen onder begeleiding van de tutors een onderzoeksonderwerp en een stageplaats. Een aanzienlijk deel van de stagetijd staat in het teken van het onderzoek. In de periode maart tot mei doen de studenten een onderzoeksstage (15 ects) bij een redactie of communicatiebureau. Tussen mei en juli schrijven zij een afstudeerscriptie van in totaal 20 punten (inclusief voorbereidingstijd tutorial), een wetenschappelijke verhandeling met theoretische diepgang en actuele casussen en voorbeelden uit de stagepraktijk. Een stageverslag vormt een bijlage van deze scriptie.
Welke invloed heeft ICT-technologie op de journalistiek? Onderzoekers en futurologen geven aan dat de huidige rol van informatie en communicatietechnologie slechts het begin is van een ontwikkeling. Volgens velen ligt het eindpunt van deze ontwikkeling ver achter onze horizon. Duidelijk is dat fenomenen als internet, sateliettechnologie en draadloze communicatie door zullen gaan met het veranderen van onze maatschappij en het werkterrein van de journalist.
In dit tutorial nemen studenten kennis van het verhaal achter nieuwe technologie. Hoe ontstaan technologie? Hoe verlopen maatschappelijke acceptatieprocessen? Welke nieuwe technologie?worden snel aanvaard, welke verlopen maar langzaam? Waarom zijn SMS en MSN zo succesvol? Wat gaat er gebeuren met XML technologie, zoals RSS feeds?
Aan de andere kant wordt aandacht besteed aan de gevolgen van deze technologie voor de journalistiek. Niet alleen publiceert de huidige journalist ´multimediaal´, er ontstaan ook nieuwe genres zoals weblogs. Hoe moet een journalist omgaan met deze miljoenen nieuwe ´bronnen´? Of zijn het concurrenten? Wat zijn kenmerken van succesvolle weblogs op? Wat zijn succesvolle overtuigingstechnieken via nieuwe media? (Dit tutorial sluit aan bij het onderzoeksprogramma Media en retorica – retorische effectiviteit van websites)

Rooster

In overleg.

Onderwijsvorm

Tutorial.

Literatuur

Een selectie uit de volgende titels (nader aan te vullen):

*Driel, Hans van Driel (2001), Digitaal Communiceren. Boom Amsterdam. *Fogg, B.J. (2003), Persuasive Technology, Using Computers to Change What We Think and Do. Morgan Kaufmann San Francisco. *Haan, Jos de en Steyart (red.), Jaarboek 2003 ICT en samenleving, de sociale dimensie van technologie. Boom Amsterdam. *Lievrouw, Leah en Livingstone, Sonia (2003). Handbook of New Media, Social Shaping and Consequences of ICTs. Sage. *Negroponte, Nicholas (1996), Being Digital. Vintage. *Pavlik, John (2001), Journalism and New Media. Columbia University Press.

Informatie

Via het secretariaat Praktijkstudies@let.leidenuniv.nl of 071-5272933.

Blackboard/webpagina

Ja.

Ingangseisen

Zie: http://www.mastersinleiden.nl/programmes/ma_nederlandse_taal_en_cultuur.jsp#tab_requirements