Studiegids

nl en

Museumoriëntatie en Etnoarcheologie

Vak
2009-2010

Na een inleidend college waarin de begrippen worden afgebakend, komen diverse aspecten aan bod van het praktisch werk in musea van volkenkunde. Musea fungeren als kennisinstituten waar onderzoek verricht wordt naar de individuele objecten of deelcollecties van materiële cultuur. Dit onderozek is zeer divers en behelst meerdere disciplines (archeologie, antropologie, geschiedenis, kunst, taal etc.) In de regel gaat het om de ontsluiting van materieel of immaterieel ergoed en het presenteren van objecten, culturen en subculturen. Musea behouden, verzamelen en presenteren objecten van verschillende culturen. Wat komt er kijken bij de registratie en documentatie van objecten? Wie bepaalt in welke categorieën objecten worden ingedeeld? Op wat voor soort manier kunnen objecten ontsloten worden? Hoe maak je informatie toegankelijk voor zowel vakgenoten als een breed publiek? Wie bepaalt wat verzameld wordt en hoe er verzameld wordt? Hoe komt de tentoonstelling tot stand? Diverse experts lichten hun case-studies toe uit zowel Amerika als Azië en Afrika. Daarbij ligt de nadruk op nauwe verwantschap van antropologie en archeologie.

Ingangseisen

Toelating tot BA2

Leerdoelen

  • Inzicht in de functie en betekenis van materiële cultuur, door inkadering in sociale en culturele ontwikkelingen (sociaal-politieke structuur, nederzettingen, handel en uitwisseling, oorlog, vormen van bestaanseconomie en religie);

  • Inzicht in doelen en functies van musea van volkenkunde, collectievorming, beheer, communicatie,, representatie, ethiek;

  • Bewustzijn van de doorlopende culturele traditie tussen de prehistorische maatschappijen en hedendaagse cultren in Amerika, Azië en Afrika;

  • Kennis van het gebruik van hulpdisciplines van archeologie om een beeld te schetsen van de verleden maatschappij in al haar facetten, d.w.z. archeologische verschijnselen proberen te verklaren aan de hand van de hedendaagse samenlevingen;

  • Kritisch lezen van literatuur, eigen mening beargumenteren, discussie voeren aan de hand van de opgegeven literatuur;

  • Het uitzetten van een onderzoeksstrategie in teamverband, het uitvoeren van een zelfstandig onderzoek (o.m. met gebruikmaking van internet), het presenteren van onderzoeksresultaten.

Onderwijsvorm

Responsiecollege met opdracht onder meer m.b.t. de collectie van het Museum Volkenkunde, Leiden.

Toetsing

Actieve en punctuele deelname aan het college, rapportage over opdrachten en literatuur, schriftelijk tentamen met open vragen.

Literatuur

wordt tijdens college opgegeven