Focus 3+4: Constructing social problems, scandals and controversy in Japan

Vakbeschrijving Focus 3+4: Constructing social problems, scandals and controversy in Japan
Collegejaar: 2011-2012
Studiegidsnummer: 5692IFCSPW
Docent(en):
  • Dr. E.D. Herber, Dr. R.J. Länsisalmi
Voertaal: Nederlands
Blackboard: Ja
EC: 5
Niveau: 200
Periode: Semester 2, Blok III, IV
  • Wel Keuzevak
  • Wel Contractonderwijs
  • Geen Exchange
  • Geen Study Abroad
  • Geen Avondonderwijs
  • Wel A-la-Carte en Aanschuifonderwijs
  • Geen Honours Class

Toegangseisen

Geen

Beschrijving

This course will deal with selected “social problems”, controversies and scandals in Japan, departing from a social constructionist perspective. The problems and controversies (etc.) that will be addressed include child abuse, NEETs, “compensated dating”, “internet suicide pacts”, etc.. Rather than looking at the nature of these matters, the focus will be on how certain events, acts and circumstances come to be defined as problematic, controversial or schandalous. We will focus on the “players” (including media and law enforcement), social/infrastructural backgrounds, as well as the tool by means of which issues are raised and named: language.
Given this importance of language, foci of interest include the interaction between structural and semiotic dimensions of power (e.g. injustice, abuse) as reflected for example in institutional, political, gender and media discourses, and political-economic or cultural change (e.g. gengo mondai 言語問題 ‘language problems’ in contemporary Japanese society).

The course alternates between reading and opportunities to analyse limited examples of data. Students will gain:

  • a basic understanding of social and cultural contexts of selected “social problems” in Japan, through both a contextual and critical analysis of discourse;
  • an ability to summarise and discuss readings in the field(s).

Leerdoelen

  • inzicht te krijgen in verscheidene “sociale problemen” in Japan, en vertrouwd te raken met relevante sociologische/sociolinguïstische theoretische inzichten;
  • het ontwikkelen van het vermogen om zelfstandig relevante bronnen te lokaliseren en deze kritisch te analyseren.
  • het ontwikkelen van mondelinge- en schrijfvaardigheden.

Rooster

Zal nader bekend worden gemaakt, zie Roosters.

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toetsing

  • participatie (incl. mondelinge presentatie) 30%
  • analytisch werkstuk 20%
  • research werkstuk 30%
  • schriftelijk tentamen 20%

Blackboard

Ja, zie Blackboard

Literatuur

Er zal gebruik worden gemaakt van het volgende boek:
Goodman, Roger, Yuki Imoto en Tuukka Toivonen (eds.), 2012, A Sociology of Japanese Youth From Returnees to NEETs, [titel cursief] Routledge.

Daarnaast zal er van Blackboard gebruik worden gemaakt voor aanvullende literatuur (via links, etc.), en voor additionele materialen en opdrachten.

Aanmelden

Inschrijven via uSis is verplicht.
Aanmelden voor A la Carte
Aanmelden voor Contractonderwijs

Contact

Dr. E.D. Herber

Talen