Studiegids

nl en

Architectuur, de tempel: Tempels en stupas en hun iconografische programma's

Vak
2011-2012

Toegangseisen

Voor hoofd- en keuzevakkers: afgeronde propaedeuse

Beschrijving

Hoe kun je aan een tempel zien of hij voor Hindoes, Boeddhisten of Jainas werd gebouwd? Zijn er verschillen in vroege tempels en tempels die tegenwoordig worden gebouwd? Wat kwam er kijken bij de bouw van een Boeddhistische stupa? Op welke manier droegen beeldhouwwerken en schilderingen bij aan de betekenis en functie van de tempel of de stupa?
In het college bestuderen we de specifieke kenmerken van beeldbepalende monumenten zoals de tempel, de stupa en het klooster, en onderzoeken we hoe de specifieke keuze en doordachte plaatsing van afbeeldingen van goden, wereldrichtinghoeders, Buddhas en Bodhisattvas, verhalen en gelukbrengende motieven een gebouw pas echt optimaal konden laten functioneren.
De cursus verdiept voor hoofdvakstudenten kennis reeds opgedaan in eerdere Kunst en Materiële Cultuur colleges van Talen en Culturen van Zuid- en Zuidoost-Azië, maar is ook geschikt voor keuzevakkers en A la Carte studenten.
Studenten bereiden colleges voor aan de hand van literatuur die ter beschikking wordt via Blackboard. Ook wordt gebruik gemaakt van de Digitool beeldbank van de UB. De stof wordt thematisch besproken. In de eerste toetsweek wordt de leesstof van het 1e blok getentamineerd. In het tweede blok presteren de deelnemers een case-study. De literatuur van het tweede blok wordt in de tweede toetsweek getoetst. Ter afronding schrijven hoofdvakstudenten een werkstuk. Dit is optioneel voor keuzevakkers (voor 5 ects bovenop de standaard 5 ECTS).

Leerdoelen

  • Toenemend inzicht in de bouwgeschiedenis van India en de ontwikkeling en toepassing van gezichtsbepalende vormelementen.

  • Begrip van het belang en de werking van iconografische beeldprogramma’s.

  • Vaardigheid in het herkennen en doorzien van symboliek en ritueel belang in de vormgeving van sacrale bouwwerken.

  • Vaardigheid in het presenteren van een eigen case-study met behulp van Powerpoint.

  • Enige behendigheid in het gebruik van digitale beelddatabanken.

  • Vaardigheid in het op schrift stellen van de resultaten van eigen onderzoek.

Rooster

Zie de website

Onderwijsvorm

werkcollege

Toetsing

  • mondelinge presentatie (1 ects)

  • schriftelijk tussentoets over blok 1 met korte open vragen (2 ects)

  • schrifelijke toets over blok 2 met korte open vragen (2 ects)

  • werkstuk (5 ects) – optioneel voor keuzevakkers

Blackboard

Blackboard wordt gebruikt voor het beschikbaar stellen van presentaties, links naar pdfs, communicatie over het onderwijs en belendende activiteiten

Literatuur

  • Hoofdstukken uit John Guy, Indian temple sculpture. London: V&A Museum, 2007 (op aanwijzing van docent te lezen vooraf aan specifiek college).

  • Op deelthema’s toegesneden literatuur (via Blackboard).

Aanmelden

Aanmelden via uSis verplicht

Aanmelden A la carte en contractonderwijs

Aanmelden voor A la Carte
Aanmelden voor Contractonderwijs

Contact

Dr. E.M. Raven

Opmerkingen

Berekening studielast:
10 ects (ca. 280 uur) of 5 ects (optioneel voor keuzevakkers) = 5 × 28 = ca. 140 uur

  • 13 × 2 contacturen = 26 uur

  • Ca. 5 uur leesstof voor 13 bijeenkomsten = ca. 65 uur

  • Ca. 20 uur voorbereiden korte mondelinge presentatie = 20 uur

  • Ca. 30 uur voorbereiden toetsen = 30 uur

  • Ca. 140 uur werkstuk (optioneel voor keuzevakkers) = 140 uur werk