Studiegids

nl en

Regiostudie: Van Wie is de Noordzee?

Vak
2011-2012

Op de Noordzee moeten o.a. visserij, transport en vervoer, winning van grondstoffen, plaatsing van windmolens, en militaire oefening plaats kunnen vinden zonder elkaar te hinderen. En dan is er ook nog de natuur waar rekening mee moet worden gehouden. In tegenstelling tot het land is de Noordzee niet in bezit van individuele eigenaars en het gebruik van de Noordzee volgt dan ook aan andere regels dan het gebruik van land. Nog meer dan op land spelen internationale belangen een rol. Sinds kort is er de Europese Kaderrichtlijn Marien (KRM) van kracht, met als hoofddoelstelling een goede milieutoestand van de zee in 2020. In december zullen een aantal belangrijke documenten over de KRM voorgelegd worden voor een publieksconsultatie.

De module Noordzee zal ingaan op de, soms conflicterende, belangen op de Noordzee en de KRM als aanknopingspunt gebruiken. De module Noordzee wordt begeleid door een achtergrondcommissie van deskundigen uit het veld.
Het uitgangspunt is een citaat uit de KRM: De ontwikkeling en uitvoering van de thematische strategie dient gericht te zijn op de instandhouding van het mariene ecosysteem. Bij die aanpak moet rekening worden gehouden met beschermde gebieden en moeten alle menselijke activiteiten aan de orde komen die gevolgen hebben voor het mariene milieu.

Tijdens de cursus ga je de elementen van bovenstaand tekstfragment invullen: om welke menselijke activiteiten gaat het, wat zijn de gevolgen daarvan, hoe beïnvloeden deze het mariene milieu, waar zijn de beschermde gebieden en hoe worden ze beschermd en bovenal: wat is een thematische strategie?

Leerdoelen

Aan het eind van dit vak:
1. Kun je de functies van de Noordzee beschrijven.
2. Heb je een inventarisatie van de stakeholders gemaakt waarbij je hun belangen met betrekking tot de Noordzee kunt aangeven.
3. Kun je op een respectvolle manier omgaan met stakeholders en betrokken instanties, heb je interviews met hen afgenomen en een excursie (mede)georganiseerd die de problematiek en belangen van de stakeholders toont.
4. Kun je samenwerken in een interdisciplinair team
5. Kun je het Europese beleid voor de Noordzee uiteenzetten en de invloed hiervan op de stakeholders weergeven voor een achtergrond commissie van deskundigen uit het veld.

Onderwijsvorm en Toetsing

De cursus begint met een excursie waarin je kennis maakt met belangrijke stakeholders en hun belangen en problemen rondom de Noordzee. Deze observaties verwerk je in een posterpresentatie. Vervolgens ga je dit in groepsverband aan de hand van de KRM verder uitwerken.

Tijdsindeling: maandagen zijn voor plenaire bijeenkomsten en colleges van gastsprekers. De dinsdag, woensdag en donderdag kun je besteden aan werkbezoeken, het afnemen van interviews, het lezen van beleidsstukken en het verzamelen van gegevens. De vrijdagen zijn gereserveerd voor gezamenlijke excursies. Elk groepje is verantwoordelijk voor het organiseren van één excursie voor de gehele groep.

Aan het eind van de cursus doe je verslag van jouw deel van de stakeholder inventarisatie in de vorm van een eindpresentatie van posters en een kort verslag van je bevindingen. Mogelijk zal de cursus afgesloten worden met een onder begeleiding georganiseerd slotdebat over de Noordzee voor het Studium Generale van de Universiteit Leiden.
Het eindcijfer voor de cursus is het gemiddelde van de eindpresentatie, het achtergrond verslag, en je inzet tijdens de cursus.