Studiegids

nl en

Argumentatie in de journalistiek

Vak
2013-2014

Toegangseisen

Studenten die zijn toegelaten tot de masteropleiding Journalistiek & Nieuwe Media, hebben toegang tot dit vak. (Er worden toelatingsgesprekken georganiseerd om de toelating te stroomlijnen. De data van deze gesprekken worden op de site van de masterspecialisatie bekend gemaakt.
Studenten die toegelaten zijn, dienen zich ook via Usis voor dit vak aan te melden.)

Beschrijving

Een van de belangrijkste doelen van een academische journalistiek-opleiding is dat een journalist aan het eind ervan in staat is grote maatschappelijke kwesties deskundig te analyseren en te beoordelen.
In deze masterwerkgroep staat de beoordeling van argumentatie centraal. In de colleges gaan we in op de analyse en de beoordeling van argumentatie, met name op de pragmadialectische benadering daarvan en de rol van de taalhandelingstheorie daarin. We behandelen achtereenvolgens de identificatie, de analyse en de beoordeling van argumentatie. De theorie fungeert ook als casestudy om duidelijk te maken wat een theorie doet voor een vakgebied.
Studenten bestuderen zelfstandig de literatuur; tijdens de colleges worden analyseopdrachten bediscussieerd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan argument mapping, methodes om complexe argumentatie op een aantrekkelijke manier in beeld te brengen. Ook wordt tijdens de colleges aandacht besteed aan de visuele vormen van journalistiek en nieuws.
Leerdoelen

Kennis en inzicht
Kennis van en inzicht in theoretische inzichten op het gebied van argumentatie. Met name in de desbetreffende tutorials (zie aldaar) wordt de behandelde stof dusdanig uitgediept dat studenten in onderzoeksverband een bijdrage leveren aan het ontwikkelen en/of toepassen van theoretische inzichten uit de argumentatieleer.

Toepassen kennis en inzicht
In staat om belangrijke concepten uit de argumentatietheorie – zoals argumentatiestructuren, argumentatieschema’s, drogredenen, stock issues – toe te passen op teksten en producties uit verschillende media en van verschillende journalistieke genres en in het bijzonder op complexere maatschappelijke discussies in tekst en beeld.

Oordeelsvorming
Op grond van ethische en logische criteria uit argumentatieleer en analyses een gefundeerd oordeel kunnen formuleren over de redelijkheid en effectiviteit van afzonderlijke bijdragen aan deze maatschappelijke discussies.

Communicatie
In staat zijn om conclusies, alsmede de kennis en beweegredenen die hieraan ten grondslag liggen, duidelijk en ondubbelzinnig over te brengen op een publiek van specialisten of niet-specialisten door middel van een nota die de aanzet voor een wetenschappelijk artikel vormt, alsmede een journalistiek artikel dat in principe publicabel is in een van de grote Nederlandse dagbladen.

Leervaardigheden
De opgedane analyse- en schrijfvaardigheden stellen de studenten in staat in het tutorial en de stage en de masterthesis een zelfstandige vervolgstudie te verrichten.

Rooster

Het rooster wordt bekend gemaakt op de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media.

Onderwijsvorm

Combinatie van

  • Werkcollege

  • Zelfstandige literatuurstudie

Studielast

De totale studielast voor de cursus is 140 uur / 5 ects

  • colleges: 10 × 2 uur = 20 u

  • bestuderen literatuur voor colleges 320 pp à 7p p/ u = 44 u

  • tussentijdse opdrachten ter voorbereiding op het college 8 × 1u = 8;

  • Voorbereiding schriftelijk tentamen (ex reeds bestudeerde literatuur!) 18u;

  • eindwerkstuk (argumentatie-analyse) 26 u

  • eindwerkstuk (opinie-artikel) 24 u

Toetsing 1. Individueel: schriftelijk tentamen met open vragen over de in de colleges behandelde literatuur . 2. In duo’s: Analyseopdracht 3. Individueel: Opinieartikel

De onderdelen wegen als volgt voor het eindcijfer: tentamen 40%; analyseopdracht 40%; opinie-artikel 20%. Alle drie de onderdelen kunnen eenmaal herkanst worden. Bij tweede inlevering van analyseopdracht of opinie-artikel is het maximumcijfer een 6. Dat geldt dus niet voor herkansing tentamen. Bij herkansing geldt niet het hoogste, maar het laatst behaalde cijfer. Het vak is afgerond als het gewogen gemiddelde volgens de voornoemde verdeelsleutel 5,5 of hoger is (wordt een 6). Overige cijfers worden normaal afgerond op één decimaal. Als het totale eindcijfer na herkansing(en) nog onvoldoende is (5,4 of lager), moet het hele vak opnieuw gevolgd worden in het volgende jaar.
Let op: voor tentamens moet u zich inschrijven via Usis.
Deelname aan alle bijeenkomsten van deze cursus is verplicht; bij zwaarwegende redenen is het mogelijk, na voorafgaand overleg met en na toestemming van de docent, één bijeenkomst te missen. Wie twee keer afwezig is moet in overleg met de docent een aanvullende opdracht vragen. Drie keer afwezig zijn betekent uitsluiting van de werkgroep.
De wijze waarop de cursus getoetst wordt. Mogelijkheden (NB indien voor een combinatie van toetsvormen wordt gekozen dient gespecificeerd te worden welke weging gehanteerd wordt in de totstandkoming van het eindcijfer):

  • schriftelijk tentamen met korte open (invul)vragen en enkele analysevragen

  • werkstuk: analyseopdracht

  • opinieartikel

Blackboard

Er wordt in de cursus gebruik gemaakt van Blackboard voor de verspreiding van opgaven, literatuur en het inleveren van werk.

Literatuur

Aanschaffen:

  • Eemeren F.H.van & A.F. Snoeck Henkemans (2011). Argumentatie. Inleiding in het analyseren,beoordelen en houden van betogen, 4e druk. (Boek aanschaffen)

  • Broek, Jos van den, Koetsenruijter, Willem, Jong, Jaap de , Smit, Laetitia (2010). Beeldtaal, Perspectieven voor makers en gebruikers. Den Haag: Boom Onderwijs. (Boek aanschaffen, wordt ook in andere colleges gebruikt)

Verder behandelen we een keuze uit:

  • Dijk, T.A. van (Red.) (2011). Discourse Studies. A multidisciplinary introduction. Los Angeles, etc.: Sage.

  • Slade, Chr. (2003). Seeing Reasons: Visual Argumentation in Advertissements. (Artikel via Blackboard)

  • Eemeren, F.H. van & Grootendorst, R. (1989). Speech Act conditions as Tools for Reconstructing Argumentative Discourse. (Artikel via Blackboard)

  • Walton, D.N. (2001). Searching for the Roots of the Circumstantial Ad Hominem. (Artikel via Blackboard)

  • Talisse, R. & Aikin, S. F. (2006). Two Forms of the Straw Man (Artikel via Blackboard) * Fleming, Can pictures be argument? (Artikel via Blackboard)

  • Birdsell and Groarke Towards a theory of visual argument (Artikel via Blackboard)

  • Lake, R.A. & Pickering B.A. Argumentation, the Visual, and the Possibility of Refutation: An Exploration. (Artikel via Blackboard)

Aanmelden

Studenten die zijn toegelaten tot de masteropleiding Journalistiek & Nieuwe Media, hebben toegang tot dit vak. (Er worden toelatingsgesprekken georganiseerd om de toelating te stroomlijnen. De data van deze gesprekken worden op de site van de masterspecialisatie bekend gemaakt.
Studenten die toegelaten zijn, dienen zich ook via Usis voor dit vak aan te melden.)

Contact

W.Koetsenruijter@hum.leidenuniv.nl