Prospectus

nl en

Tax Policy Analysis

Course
2016-2017

Toegangseisen

Bachelor Fiscaal Recht (zie ook OER)

In semester 2 van de Master Fiscaal Recht volgt u een ‘gebonden keuzevak’. U kiest verplicht uit één van de volgende opties:
a. Belastingverdragen (23034071, vakbeschrijving onderstaand); óf
b. Fiscaal-Economisch Beleid (23034008); óf
c. een master BTW-vak van bepaalde zusterfaculteiten ; óf
d. Uitwisselingsprogramma met de University of Florida/Gainesville (indien beschikbaar).

In verband met een evenwichtige verdeling van studenten over de verschillende vakken geldt het volgende. Indien het aantal inschrijvingen voor het vak Belastingverdragen of het vak Fiscaal-Economisch Beleid hoger is dan 50 is het maximum bereikt en behoudt de opleiding zich het recht voor om studenten die gekozen hebben voor één van deze vakken in te delen bij het andere vak. Hierbij geldt de volgorde van aanmelding van inschrijving (vol = vol): indien een werkgroep vol zit kunnen studenten zich bij het andere vak inschrijven.

Beschrijving

In dit vak leren deelnemers zelfstandig fiscale regels te analyseren in relatie tot sociaal-economische belangen en doelstellingen van overheidsbeleid. Het geldend (Nederlands en internationaal) belastingrecht dient daarbij als (bekend verondersteld) object van onderzoek. Studenten verwerven inzicht in de sociaal-economische doelstellingen en effecten van de voornaamste belastingen. Zij zijn in staat om hervormingen op het gebied van het belastingstelsel te evalueren.

De deelnemers schrijven een beleidsnota over een actueel beleidsonderwerp en presenteren deze beleidsnota in een gesimuleerde stafvergadering van de minister van Financiën. De actuele beleidsonderwerpen worden door de docenten aangereikt en toegelicht. De studenten worden intensief begeleid door de docenten.

De inhoud van het vak is gericht op de integratie van economische en fiscale vakken, het gaat daarbij om de toepassing van een economische analyse op de fiscale rechtsregels. In dit vak wordt teruggegrepen op onderzoeksresultaten die tot stand zijn gekomen in het kader van de onderzoeksprogramma’s “Grenzen van Fiscale Soevereiniteit” en “Hervorming van Sociale Regelgeving”.

Leerdoelen

Doel van het vak:
Doelstelling van de cursus is om u inzicht te geven in de problematiek van fiscaal-economisch beleid. U wordt getraind om fiscaal-economische vraagstukken zelfstandig te analyseren.

Na afronding van het vak heeft u de volgende kwalificaties verworven:
1. U bent in staat om een fiscaal economisch onderzoek te doen, heeft u daartoe geoefend in het (snel) verzamelen en interpreteren van fiscaal economische informatie, zowel in papieren als in digitale versies.
2. U bent getraind in het doen van een eerste wetenschappelijk onderzoek (formuleren probleemstelling, opbouw, economisch argumenteren, analyse, concluderen) op het terrein van fiscaal economisch beleid.
3. Na afronding van dit vak heeft u inzicht in belangrijke (actuele) maatschappelijke vraagstukken op fiscaal economisch terrein en kunt u deze vraagstukken zelfstandig analyseren.

Rooster

Kies voor bachelor en master.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges
Geen.

Werkgroepen
Aantal bijeenkomsten: 5 (van 2 uur), individuele feedback door de docenten en inloopspreekuren. Na een inleidend college gaan studenten in kleine groepen een beleidsnota schrijven. Aan het eind van het vak worden deze beleidsnota’s gepresenteerd in een gesimuleerde stafvergadering van de minister van Financiën (de docenten zullen daarbij de rol van minister op zich nemen), waarbij medestudenten optreden als discussiant. De studenten worden tijdens het vak intensief begeleid door de docenten.

De studenten kunnen zich inschrijven voor één van de verschillende werkgroepen die elk een specifiek fiscaal-economisch thema bij de horens vat. Alle bijeenkomsten, inclusief het inleidend hoorcollege, zijn per werkgroep. Per thema worden de studenten bij de eerste bijeenkomst ingedeeld in teams van 3 studenten (studenten kunnen daarbij zelf een voorstel voor de groepssamenstelling doen). Over het beleidsonderwerp gaan de teams vervolgens een beleidsnota schrijven van ongeveer 5.000 woorden (inclusief voetnoten en bijlagen) dat voldoet aan academische eisen (opbouw, argumentatie, bronverwijzing e.d.). De teams krijgen van de docenten schriftelijk commentaar op de onderzoeksopzet en een concept-beleidsnota. Daarnaast wordt tussentijds de mogelijkheid geboden om tijdens inloopspreekuren met de docenten te spreken over het onderzoek (zie het rooster op Blackboard).

De cursus wordt afgesloten met een korte presentatie per team (10 minuten) in een gesimuleerde stafvergadering van de minister van Financiën. De docenten zullen daarbij de rol van minister op zich nemen. Bij iedere presentatie zal daarbij een persoon uit een andere groep als discussiant optreden (maximaal 5 minuten). Daarna volgt een algemene discussie (wederom maximaal 5 minuten).

Na de presentaties krijgen de studenten nog een week om het commentaar tijdens de presentaties te verwerken, de beleidsnota te finaliseren en in te leveren bij de docent.

  • Let op! Dit vak bevat een practicum. U bent verplicht tot voorbereiding en actieve aanwezigheid op iedere bijeenkomst (zie de Onderwijs- en Examenregeling). Beide elementen worden in de beoordeling betrokken.

Toetsing

Toetsvorm(en)

  • Studenten schrijven groepsgewijs een beleidsnota van 5.000 woorden (inclusief voetnoten en bijlagen) op basis van de voorgeschreven literatuur. Studenten leveren de stukken tijdig in en dragen bij aan de presentatie dan wel discussie van de beleidsnota’s. De werkstukken voldoen aan de eisen zoals opgenomen in de Richtlijnen voor het schrijven van een werkstuk. Het judicium voor het vak wordt bepaald door de beoordeling van de stukken, de presentatie en de discussie per groep.

  • Per team kan daarnaast 0,5 credit point worden verdiend wanneer zij aanwezig zijn bij het inleidend college (groepsindeling), alle stukken voor de deadlines inleveren, een presentatie geven en een discussiant leveren. Wanneer het team waarvan de beleidsnota bediscussieerd moet worden geen beleidsnota levert, dan krijgt het team studenten dat deze beleidsnota had moeten bediscussiëren 0,5 credit point wanneer zij alle stukken voor de deadlines inleveren en een presentatie geven (de taak van discussiant vervalt dan).

  • Binnen het team is het voor studenten mogelijk om het cijfer te differentiëren (bijvoorbeeld omdat 1 persoon veel meer heeft gedaan dan de andere twee), waarbij de individuele cijfers niet meer dan 2 punten uit elkaar mogen liggen en het gemiddelde cijfer gelijk blijft aan het cijfer dat door de docent aan de groep wordt toegekend (bij het cijfer van de docent is dan al rekening gehouden met het credit point). Wanneer de studenten binnen een team kiezen voor differentiatie van het cijfer binnen de groep, dan moeten alle drie de studenten per e-mail aan de docent binnen een week na het bekend worden van het cijfer van de groep doorgeven dat zij het met de voorgestelde verdeling eens zijn. Zijn de studenten binnen de groep het niet eens, dan houden alle studenten van het team het gemiddelde cijfer van de groep.

  • Herkansing: Het cijfer dient voldoende te zijn. Is dat niet het geval, dan kan de beleidsnota en de presentatie worden herkanst vóór 1 juli 2017. Daarna vervalt de inschrijving en zullen de docenten werkstukken niet meer beoordelen.

  • Er is geen tentamen.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.

Blackboard

Bij dit vak wordt gebruik gemaakt van Blackboard.

Literatuur

Verplicht studiemateriaal
Literatuur:
De cursus wordt ondersteund door een digitale leeromgeving. De literatuur is zoveel als mogelijk downloadable samengebracht op de Blackboardsite van deze cursus.

Werkboek:
Omvat studie-informatie, leesmateriaal, de richtlijnen bij het schrijven van een werkstuk en de organisatie van het onderwijs. Te raadplegen via de Blackboardsite van dit vak.

Reader:
Geen.

Aanmelden

De aanmelding verloopt via uSis.

Contact

  • Vakcoördinator: prof. dr. C.L.J. Caminada

  • Werkadres: Kamerlingh Onnes Gebouw, Steenschuur 25, 2311 ES Leiden, kamer A 2.53

  • Bereikbaarheid: Afspraken met de docent kunnen worden gemaakt via het secretariaat van de Afdeling Economie of via een e-mail naar de docent.

Instituut/afdeling

  • Instituut: Fiscale en Economische Vakken

  • Afdeling: Economie

  • Kamernummer secretariaat: B207

  • Openingstijden: Dagelijks van 9.00 – 12.00 uur

  • Telefoon secretariaat: 071 – 527 7756

  • E-mail: economie@law.leidenuniv.nl

Opmerkingen

  • Let op! Dit vak bevat een practicum. Verplichte aanwezigheid (zie de Onderwijs- en Examenregeling). Deelname aan de startbijeenkomst is verplicht. Dit is het inleidend hoorcollege, waar ook de teams worden gevormd. Wie niet aanwezig is kan niet worden ingedeeld in een team van 3 studenten en krijgt dus geen beoordeling. Daarnaast zijn studenten verplicht om de finale beleidsnota in te leveren (deadline zal duidelijk via Blackboard gecommuniceerd worden).

  • Per team kan daarnaast 0,5 credit point worden verdiend. Het team studenten krijgt 0,5 credit point wanneer zij alle stukken voor de deadlines inleveren, een presentatie geven en een discussiant leveren. Wanneer het team waarvan de beleidsnota bediscussieerd moet worden geen beleidsnota levert, dan krijgt het team studenten dat deze beleidsnota had moeten bediscussiëren 0,5 credit point wanneer zij alle stukken voor de deadlines inleveren en een presentatie geven (de taak van discussiant vervalt dan).

  • Verder wordt het de studenten ten zeerste aangeraden gebruik te maken van de inloopspreekuren.

  • Nu kan het door bijzondere omstandigheden voorkomen dat een student niet mee kan doen, of één of meerdere keren afwezig is bij een van de verplichte bijeenkomsten van het seminar. In dat geval kunnen studenten – na voorafgaande toestemming van de Examencommissie– ook individueel schrijven, zonder begeleiding van de docenten. De ervaring leert dat het voor veel studenten tijdrovend en inspannend is om buiten het seminarverband zelfstandig een werkstuk te schrijven. Het komt bovendien frequent voor dat het resultaat niet voldoet. Studenten wordt geadviseerd om zich voor het seminar in te schrijven.

  • Zie de Blackboardsite van dit vak voor up-to-date informatie.