Prospectus

nl en

Infectieziekten en Immunologie

Course
2016-2017

Beschrijving

Het thema Infectieziekten en Immunologie richt zich op de behandeling van infectieuze en immunologische aandoeningen in het kader van de ziekenhuisfarmacie. In de eerste week wordt de pathofysiologie en de farmacotherapie van verschillende soorten infecties bestudeerd, waaronder luchtweginfecties, wondinfecties en HIV. De studenten leren over therapeutic-drug monitoring (TDM) en de toepassing daarvan bij de behandeling van infectieziekten. De geneesmiddelen in dit thema worden veelal intraveneus toegediend en de student leert de principes van deze formuleringen en wijze van voor toediening gereed maken.

In de tweede week worden immunologische aandoeningen behandeld en is er specifiek aandacht voor inflammatoire darmziekten, reuma en psoriasis. Relatief nieuw is de behandeling met monoklonale antilichamen (Mab). De studenten leren de principes van deze farmacotherapie, evenals de productie en wijze van voor toediening gereedmaken (VTGM). De aandachtspunten van de farmacotherapie bij orgaantransplantaties worden aangeleerd en de student leert de toepassing van TDM bij de specifieke geneesmiddelen.

De farmaceutische coschappen vinden plaats in de ziekenhuisapotheek en de kennis uit de eerste twee weken wordt verdiept en verbreed. Naast het bereiden van een eenvoudige infuusoplossing en steriel VTGM leren de studenten hun product analyseren op kwaliteit. Tijdens het cursorisch onderwijs leren de studenten communiceren met zorgverleners in het ziekenhuis, onderdeel daarvan is feedback geven aan collega’s.

Leerdoelen

De student kan na afloop van dit blok:

  • de (patho)fysiologie en farmacotherapeutische behandeling van veelvoorkomende infectieziekten en immunologische aandoeningen uitleggen, waaronder virale en bacteriële infecties, HIV, reumatoïde artritis, inflammatoire darmziekten, psoriasis en profylaxe van afstotingsreacties bij weefsel- en orgaantransplantaties;

  • de belangrijkste farmacokinetische begrippen en modellen en veelgebruikte bio-analytische bepalingsmethoden noemen en toepassen bij de medicatiebegeleiding en medicatiebewaking;

  • een bereidingsprotocol maken en verbeteren voor een eenvoudige infuusoplossing en VTGM van steriele producten, deze bereiding uitvoeren en kwaliteitscontroles uitvoeren;

  • samen met andere zorgverleners in het ziekenhuis beleid ontwikkelen met betrekking op de farmacotherapie.

Onderwijsvorm

Het thema bestaat uit negen weken. In de eerste twee weken wordt cursorisch onderwijs gegeven met onderstaande onderwijsvormen. In week drie tot en met acht loopt de student coschappen in de ziekenhuisapotheek en afdelingen in het ziekenhuis om zich vervolgens in de negende week te kunnen richten op de eindtoets.

In de farmaceutische coschappen zijn er wekelijks twee terugkomdagen die bestaan uit een praktijkreflectie en afwisseling in cursorisch onderwijs.

De onderwijsvormen bestaan uit:
Hoorcolleges, werkgroepen, werkcolleges, zelfstudie, zelfstudieopdrachten, coschappen, praktijkreflectie.

Toetsing

Na twee voorbereidende weken wordt een tussentijdse kennistoets afgenomen. Het resultaat moet voldoende zijn om zonder aanvullende voorwaarden de farmaceutische coschappen te doorlopen.
Het eindoordeel bestaat uit een kennistoets (50%) en de eindbeoordeling door de apotheker-coschapbegeleider (50%). De eindbeoordeling is onder andere gebaseerd op de uitvoering van praktijkopdrachten en korte praktijkbeoordelingen (KPB’s).

Literatuur

In het vijfde thema wordt intensief gebruik gemaakt van de volgende boeken:

  • Essential statistics for the Pharmaceutical Sciences. P. Rowe. 2014 (2e editie).

  • Handboek Farmaceutische Patiëntenzorg. De Gier e.a.

  • Handboek medische professionaliteit. D. van Tol e.a. 2014.

  • Het Geneesmiddel. Buurma e.a. (5e editie)

  • Inleiding Evidence Based Medicine. Offringa. 2013.

  • Practical Pharmaceutics. Bouwman-Boer e.a. 2015 (1e editie).

  • Rang & Dale’s Pharmacology. H.P. Rang e.a. 2016 (8e editie).