Inleiding in de grondslagen van de pedagogische wetenschappen

Course description Inleiding in de grondslagen van de pedagogische wetenschappen
Year: 2017-2018
Catalog number: 6470GRSL
Teacher(s):
  • Dr. R. Huffmeijer
Language: Dutch
Blackboard: Yes
EC: 4.0
Level: 200
Period: Semester 1, Block I
Hours of study: 34:00 hrs
  • Yes Elective choice
  • Yes Contractonderwijs
  • No Exchange
  • No Study Abroad
  • No Evening course
  • No A la Carte
  • No Honours Class

Toegangseisen

N.v.t.

Beschrijving

Het kennisbestand van de pedagogische wetenschappen is het resultaat van een voortdurende discussie in het wetenschappelijke forum over theoretische ideeën en empirische gegevens met betrekking tot opvoeding en onderwijs. De argumentatietheorie, hier in brede zin opgevat als aanduiding voor diverse vormen van logica, kan inzicht geven in gebruik en misbruik van retorische hulpmiddelen in de wetenschappelijke discussie. Deze kan doorgaans niet louter op grond van feiten gevoerd worden, maar rust ook op tal van andere argumenten. De vraag is of dergelijke argumenten aan de rationaliteit van de discussie afbreuk doen en, als dat het geval is, of en hoe de discussie op een rationeler plan getild kan worden.

Aan de hand van voorbeelden van wetenschappelijke en praktische discussies zullen de valkuilen van argumenteren worden geïllustreerd, alsmede de mogelijkheden om op een zo rationeel mogelijke wijze van gedachten te wisselen over de theorie en de praktijk van opvoeding en onderwijs. Argumentaties zullen langs formeel- en informeel-logische weg geanalyseerd worden. Ook wordt aandacht besteed aan waarschijnlijkheid en wetenschappelijke onderzoeksmethoden.

Leerdoelen

  • De student krijgt inzicht in de achterliggende argumentatie met betrekking tot pedagogische theorieën
  • De student maakt kennis met een aantal belangrijke methoden en technieken van pedagogisch onderzoek
  • De student leert Engelstalige literatuur lezen en begrijpen
  • De student krijgt meer inzicht in argumentatievormen en kan daardoor onderzoeksverslagen en betogen beter beoordelen en beter opzetten
  • De student wordt na deze cursus in staat geacht professioneler deel te nemen aan de pedagogische discussie
  • De student wordt gestimuleerd tot kritisch nadenken.

Rooster

Onderwijsvorm

Hoorcolleges over de betreffende literatuur en een aantal werkgroepen waarin geoefend wordt met (formele) logica.

Toetsing

Het vak wordt getoetst door middel van een eindtoets. Dit betreft een schriftelijk tentamen dat uit een aantal open vragen en meerkeuzevragen zal bestaan. Het cijfer moet tenminste een 6 bedragen (alle cijfers tussen 5.50 en 6.00 worden afgerond naar een 6).

Blackboard

Actuele informatie wordt verstrekt via Blackboard.

Literatuur

Te bestuderen literatuur:

  • Fogelin, R.J. (2014, 9e druk). Understanding arguments. An introduction to informal logic. New York: Harcourt.
  • Eemeren, van F.H. & Snoeck Henkemans, A.F. (2016, 5e druk). Argumentatie: Inleiding in het analyseren, beoordelen en houden van betogen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
  • Eventuele ondersteunende literatuur wordt t.z.t. op Blackboard bekend gemaakt.

Aanmelden

Onderwijs

Het is verplicht om je voor ALLE hoorcolleges en werkgroepen apart in te schrijven via uSis. Zonder geldige inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan onderwijs. Op de website over vakinschrijving vind je de inschrijfperiodes en verdere informatie over de procedure.

Tentamens

Het is verplicht om je voor ieder tentamen in uSis apart aan te melden. Dit kan tot uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan het tentamen. Meer informatie vind je in de Tentamenregeling FSW.

Contact

Coördinator van het vak is Dr. R. Huffmeijer

Languages