Prospectus

nl en

First year

Course EC Semester 1 Semester 2
Modern Chinees I 27
Premoderne Chinese geschiedenis 5
Moderne Chinese geschiedenis 5
Kerncurriculum: Inleiding Historische Wetenschap 5
Taal en schrift in China 3
Premodern Chinees I 5

Kies twee van de drie vakken:

Filosofie en religie van China 5
Literatuur en kunst van China 5
Politics and Economy of China 5

Second year

Course EC Semester 1 Semester 2
Modern Chinees II: lezen en schrijven 10
Modern Chinees II: verstaan en spreken 4
Premodern Chinees II (A en B) 6

Kies een inhoudelijk focusvak uit:

Boeddhisme/Introduction to Buddhism 5
Chinese Buddhism 5
Chinese letterkunde: proza 5
Chinese Literatuur: Theater & Poëzie 5
Chinese taalkunde: typologie 5
Chinese taalkunde: variatie 5
Chinese wereldbeelden: Boeddhisme in het oude China 5
Chinese wereldbeelden: gedachtegoed 5
De moderne samenleving – sociale ontwikkelingen 5
General Introduction to Art in China 5
Government and Politics in Modern China 5
International relations of China (TCJ focus 3+4) 5
Law and Development in China 5
Modern Chinese Economy A 5

Minor/Keuzepakket:

Minor/keuzepakket sem1 15
Minor/keuzepakket sem2 15

Third year

Course EC Semester 1 Semester 2
Integrated Chinese III: advanced I 5
Integrated Chinese III: advanced II 5
Integrated Chinese III: intermediate I 5
Integrated Chinese III: intermediate II 5
Kerncurriculum: Wetenschapsfilosofie s1 5

Kies een van de volgende taalcolleges

Chinese weblogs 5
Economic Chinese 5
Kranten lezen 5
Modern Chinees vertalen: Chinees-Nederlands 5
Political language and discourse in Modern China 5
Premodern Chinees IIIA 5
Premodern Chinees IIIB 5

Kies drie van de volgende focusvakken (inclusief BA-eindwerkstuk in sem1 of sem2):

Access to justice in China - A seminar course 5
Art and Visuality in Contemporary China: 1949-2000 5
Chinese film: goden, geesten en monsters 5
Chinese Music 5
Chinese Pop, Rock and Folk Music 5
Chinese taalkunde: A, ma, ba en de andere zinsfinale partikels van het Chinees 5
Chinese taalkunde: syntaxis 5
Cultuurgeschiedenis van het oude China: premoderne betaalmiddelen in economie, samenleving en religieuze cultuur 5
De literaire wereld van het moderne China 5
De oude Chinese denkers 5
From Newspapers to New Media – The Chinese Media System in Transition 5
Outlaws of the IR Society of East Asia: Theories and issues in the IR of East Asia II (TCJ Focus 5b) 5
Political Reform in contemporary China 5
Shop till U drop, Buy till U die - Stedelijke Consumptiecultuur in China 5
The Development of Neo-Confucianism (Song to Qing) 5
Theories and Issues in the international relations of East Asia I 5
Visual Political Communication in Modern China 5
BA-Eindwerkstuk 10

More info

Bachelor- en masterprogramma
Het BA-hoofdvak
Bindend Studieadvies (BSA) en studiebegeleidingsplan
Deelname aan colleges
Informatie over werkgroepen; aanwezigheidsplicht
Toetsing
Fraude en sancties bij fraude
Bacheloreindtermen
Disciplinair onderwijs
Propedeuse- en bachelordiploma
Studiebelasting en studiepunten
De administratie van tentamenresultaten
Universitaire richtlijn voor voldoende/onvoldoende
Toegangseisen
Instroomregeling HBO-opleiding OTC Maastricht
Studieboeken en aanbevolen literatuur 2009/2010

Bachelor- en masterprogramma

Het studieprogramma Talen en Culturen van China bestaat uit twee delen: het driejarige bachelorprogramma en een daarop aansluitend tweejarig masterprogramma. Deze gids beschrijft vanaf de volgende paragraaf het driejarige bachelorprogramma. De masterprogramma’s van de Faculteit der Geesteswetenschappen zijn in 2005 van start gegaan, toen de eerste lichting studenten de bachelorprogramma’s had afgerond. Elke student die een BA-diploma in een Leidse studie geesteswetenschappen behaalt, krijgt zonder verdere selectie toegang tot minstens één MA-programma. In het algemeen zal dat de ‘doorstroommasteropleiding’ zijn op het gebied van de afgesloten BA-studie. Naast deze doorstroommasteropleiding komen er een tweejarige ‘onderzoeksmasteropleiding’ en een tweejarige ‘educatieve masteropleiding’ (lerarenopleiding). Voorts ontwikkelt de faculteit enkele eenjarige ‘beroepsvoorbereidende masteropleidingen’ en ten slotte zullen studenten een keuze kunnen maken uit een aantal een- of tweejarige ‘internationale masteropleidingen’.

Het BA-hoofdvak

Naast hoofdvakonderdelen is er binnen het bachelorprogramma een vrije keuzeruimte van totaal 30 EC en een verplicht facultair kerncurriculum van 10 EC. Het kerncurriculum bestaat uit de vakken Inleiding Historische Wetenschap (IHW) (BA1, 5 EC) en Wetenschapsfilosofie (BA3, 5 EC).

Opzet van het studieprogramma

Propedeuse

  • intensieve taalverwerving: modern en premodern Chinees

  • overzicht, in vogelvlucht, van China en de sinologie waarin aandacht voor

  • algemene vaardigheden: (Chinese) naslagwerken, bibliografie, stelkunst.

  • Facultair kerncurriculum Inleiding Historische Wetenschap (IHW)

In het inleidende eerstejaarsprogramma is er voor studenten een geringe keuzemogelijkheid in vakken in het tweede semester. Allen volgen Modern Chinees (in totaal 27 EC). Dit college omvat wekelijks een grammaticacollege (twee uur), drie werkgroepen (driemaal twee uur) en twee afzonderlijke uren in het talenlaboratorium (onder begeleiding, afgezien van zelfstandige studie; in het tweede semester één uur). Daarnaast is er een intensieve introductie van de premoderne en moderne Chinese geschiedenis (12 weken, 4 uur per week) en ruimte voor het facultaire kerncurriculum IHW. Binnen de colleges Chinese geschiedenis wordt enige aandacht besteed aan schriftelijke vaardigheden. In het tweede semester start Premodern Chinees: wekelijks twee werkgroepen (tweemaal twee uur, 5 EC). Ook wordt er aandacht besteed aan Taal en Schrift in China (6 weken 2 uur per week).

In de overige inhoudelijke colleges – waarvan men er twee kiest – Literatuur & Kunst, Filosofie & Religie en Politiek & Economie passeren disciplinaire gezichtspunten de revue die in latere jaren worden uitgewerkt in keuzevakken zoals moderne intellectuele geschiedenis, kunstgeschiedenis van China, samenleving, letterkunde, politiek, economie, etc. Binnen deze colleges wordt voortgezette aandacht besteed aan schrijfvaardigheid met een werkstuk als toetsing.

Studenten worden geacht de Topografie van China zelfstandig te leren, uit voorgeschreven materiaal en in de toekomst hopelijk met behulp van interactief it-materiaal; topografie en, meer in het algemeen, geografische onderwerpen worden besproken in de contekst van de colleges geschiedenis.

Bindend Studieadvies (BSA) en studiebegeleidingsplan

Sinds 1997 geldt aan de Universiteit Leiden voor studenten die voor het eerst als hoofdvakstudent ingeschreven staan, het Leids studiesysteem met Bindend Studieadvies (BSA). Dit systeem stelt eisen aan de studieprestaties van de eerstejaarsstudent en biedt tegelijkertijd een betere begeleiding via het mentoraat en studievoortgangsgesprekken met de studiecoördinator. Het doel van dit systeem is om er zo snel mogelijk achter te komen of de student geschikt is voor de nieuw gekozen studie en of de studie bij de student past.

Eisen en adviezen

Om een positief advies te krijgen, moet een student minimaal 40 EC van zijn propedeuseprogramma behalen. Daarbij stelt de opleiding Talen en Culturen van China als aanvullende eisen dat de onderdelen Premodern Chinees I (5 EC) en een van de twee colleges naar keuze uit Filosofie & Religie, Literatuur & Kunst, Politiek & Economie (elk 5 EC) volledig moeten zijn behaald. Het advies wordt drie keer per jaar schriftelijk uitgebracht door de examencommissie. Voor de begeleiding van eerstejaarsstudenten bestaat een uitgebreid systeem van studiebegeleiding door student- en docentmentoren en de studiecoördinator.
In januari – wanneer een student zich in sommige gevallen nog kan uitschrijven zonder gevolgen voor de prestatiebeurs – geeft de examencommissie haar eerste voortgangsadvies, gebaseerd op de resultaten van het eerste semester. Indien daartoe reden bestaat, roept de studiecoördinator de student op voor een gesprek. Studenten die zich vóór 1 februari van het lopende studiejaar uitschrijven, komen dat jaar niet langer in aanmerking voor een (bindend) studieadvies.
In juni volgt het tweede voortgangsadvies, gebaseerd op de op dat moment beschikbare studieresultaten.
Het eindadvies in augustus is voor studenten die de propedeuse in één jaar afronden vanzelfsprekend positief. Dat geldt ook voor een student die minstens 40 EC heeft behaald, althans wanneer tevens is voldaan aan de aanvullende eisen. Wie minder dan 40 EC heeft behaald of niet voldoet aan de aanvullende eis, krijgt een bindend negatief studieadvies. Een student moet naast de eisen die aan dit eerste jaar worden gesteld tevens binnen twee jaar zijn propedeuse behalen. Als dit niet lukt, zal de student na twee jaar alsnog een negatief bindend studieadvies krijgen. Dat betekent dat de student in kwestie de opleiding Talen en Culturen van China in Leiden niet mag voortzetten. Voor deze afwijzing geldt een verjaringstermijn van vier jaar. Vanzelfsprekend wordt rekening
gehouden met persoonlijke omstandigheden (zoals ziekte of ernstige familieomstandigheden); ook bestaat er een hardheidsclausule, volgens welke de
examencommissie kan afzien van een negatief advies wanneer zo’n advies naar haar oordeel onredelijk zou zijn. In dit licht is het van belang dat studenten persoonlijke problemen die van invloed zijn op de studie en meer dan incidentele ziekte tijdig melden bij de studiecoördinator of bij een studentendecaan (ICS, secretariaat 071-5278026,Kaiserstraat 25).
De opleiding houdt van iedere student een dossier bij, waarin gegevens die relevant zijn voor het studieadvies worden opgenomen. De student heeft het recht dit dossier (bij de studiecoördinator) in te zien, en zelf informatie aan het dossier toe te voegen.
Zie voor verdere informatie en ook beroepsmogelijkheden:
http://www.studenten.leidenuniv.nl/rechtspositie-en-regelingen/regelingen/bsa.html
http://www.reglementen.leidenuniv.nl/onderwijs-studenten/studentenstatuut.html.

Studiebegeleiding

In hun eerste jaar worden de studenten begeleid door een docent- en een studentmentor. De studiecoördinator coördineert de begeleiding en voert waar nodig formelere en individuele gesprekken met de studenten. Aan het begin van de studie vraagt zij alle studenten een kennismakingsformulier in te vullen, waarin o.a. de verwachtingen van de student ten aanzien van de studie aan de orde komen. Hierbij bestaat de gelegenheid bijzondere omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de studie te melden, zoals een tweede studie, chronische ziekte of handicap. Indien hiertoe aanleiding is of op verzoek van de student, voert zij tevens eenkennismakingsgesprek.
Tijdens de Eerstejaarsdag bij de opleiding op dinsdag 1 september 2009 lichten de studiecoördinator en de eerstejaarsdocenten op het besprekingscollege de verschillende aspecten van de opleiding toe: programma, toetsing, onderwijsevaluatie, studiebegeleiding, en wat er zoal van een student verwacht wordt. Bij die gelegenheid wordt tevens met de mentoren kennis gemaakt, die aansluitend een rondleiding verzorgen langs de belangrijkste gebouwen.
De docenten van de eerstejaarsgroepen Modern Chinees zijn de docentmentoren. Er zijn een aantal centrale bijeenkomsten gepland, maar studenten kunnen hun docent te allen tijde aanspreken of een afspraak met hem of haar maken. De studentmentoren – ouderejaars studenten – begeleiden een groepje van ongeveer vijftien studenten bij hun kennismaking met de verschillende aspecten van het studeren. Hiervoor is een mentoraatsuur ingeroosterd. De eerstejaars kunnen ook individueel met vragen bij hun studentmentor terecht. Zie voor het mentoraatsprogramma de Blackboard-module bij het college Modern Chinees I.

Tweede jaar

  • voortgezette, intensieve taalverwerving: modern en premodern Chinees

  • opbouw van brede en gerichte (‘focus’) sinologische kennis voortbouwend op het inleidende niveau, in inhoudelijke vakken die regiospecialisatie combineren met expliciete disciplinaire elementen (bijvoorbeeld politicologie, kunstgeschiedenis, taalkunde) met hierin aandacht voor de ontwikkeling van algemene vaardigheden: het verzamelen van feiten, kritische, analytische en interpretatieve onderzoekspraktijk, mondelinge presentatie, stelkunst enz.

  • Vrije keuzeruimte van 30 EC

Alle studenten in het tweede jaar volgen dezelfde taalvakken (20 EC). Daarnaast kiest elke student per semester een van de aangeboden inhoudelijke vakken (in totaal 2 × 5 = 10 EC). Met ingang van studiejaar 2009-2010 zijn studenten verplicht om in hun tweede en derde jaar minimaal twee van dergelijke colleges te volgen binnen de opleidingen T&C van Japan en Korea. Dit om hun kennis van de Oost-Aziatische regio te vergroten.
Een focus staat voor een eerste specialisering. Een focus bestaat uit ten minste drie inhoudelijke vakken in het tweede en derde jaar (15 EC) en het BA-werkstuk (10 EC, gekoppeld aan een derdejaars werkcollege in het eerste of tweede semester). In het ideale geval sluit een focus aan bij een opleidingsexterne minor.

De opleiding vindt het zeer wenselijk dat studenten na het tweede jaar een jaar in China of Taiwan studeren; dit is evenwel geen formele verplichting. Het opleidingsjaar kan voor een aantal studenten worden gefinancierd met een uitwisselingbeurs.Voor de studenten die niet in aanmerking komen voor een beurs, is er de mogelijkheid om op eigen kosten tegen een gereduceerd tarief een jaar te gaan studeren aan de Universiteit van Shandong, te Jinan, VRC. Deze uitgebreide ervaring in situ, voor vrijwel iedereen onontbeerlijk voor een werkelijk vloeiende beheersing van het Chinees, wordt vermeld op het diploma.

Naast het hoofdvak volgen studenten colleges ter invulling van de keuzeruimte (30 EC). Zie voor meer informatie onder het kopje Keuzeruimte

Derde jaar

  • voortgezette taalverwerving (inclusief actieve beheersing van het gesproken en geschreven Chinees) op te doen in taalvakken met coherent, authentiek materiaal

  • Het college Integrated Chinese III wordt aangeboden op twee niveaus: intermediate (uitsluitend voor studenten zonder veel ervaring in situ) en advanced (dit niveau is verplicht voor studenten die een jaar in China hebben gestudeerd). Studenten zonder veel ervaring in China kunnen overigens ook advanced volgen, mits hun taalniveau vergelijkbaar is met dat van studenten die wel een jaar in China hebben verbleven en zij daarvoor goedkeuring hebben gekregen van de Examencommissie. Studenten volgen verplicht beide semesters. NB: Inhoudelijk (stof, leerdoelen) gaat het bij Intermediate en Advanced om hetzelfde college, er is alleen sprake van een niveauverschil. Daarom is het niet mogelijk beide niveaus te doen, deze colleges kunnen slechts eenmaal worden gevolgd. Naast het verplichte college Integrated Chinese III, kiest de student elk semester een taalverwervingscollege. Dit kan ook Premodern Chinees zijn.

  • voortgezette inhoudelijke kennisverwerving, en verdere specialisatie (focus), met als resultaat een aan een werkcollege gekoppeld BA-werkstuk dat getuigt van verdere ontwikkeling van de algemene vaardigheden. Het programma bestaat voorts uit een groot aantal keuzevakken (focus). De opleiding staat borg voor diversiteit en regelmatige vernieuwing, voor zover mogelijk

  • Verplicht facultair kerncurriculum Wetenschapsfilosofie

Keuzeruimte

Elk bachelorprogramma biedt een flinke keuzeruimte: 30 EC, bij de opleiding T&C van China in het tweede jaar. Deze keuzeruimte is gelijkelijk over de semesters verdeeld (2× 15 EC)
Studenten kunnen deze keuzeruimte vullen met

  • een universitaire minor (een door het CvB vastgesteld pakket vakken dat niet ter goedkeuring langs de examencommissie hoeft),

  • een facultair keuzepakket (een door de faculteit vastgesteld pakket vakken dat niet ter goedkeuring langs de examencommissie hoeft),

  • een door de student zelf samengesteld pakket cursussen (dat wel op niveau en samenhang door de examencommissie dient te worden getoetst),

  • een buitenlandverblijf of

  • een academische stage.

  • een door de opleiding vastgesteld pakket, dat een weloverwogen combinatie inhoudt van vakken van binnen en buiten de opleiding op verschillende vakgebieden

  • een beroepsgericht keuzepakket (Praktijkstudie) op het gebied van Management, Journalistiek & Nieuwe Media of Europese Unie Studies. Voor meer informatie over de praktijkstudies, zie: www.hum.leidenuniv.nl/praktijkstudies/.

Een uitgebreide beschrijving van de keuzeruimte verschijnt elk voorjaar in de digitale studiegids: keuzeruimte.

Deelname aan colleges

Studenten dienen zich jaarlijks per semester verplicht in te schrijven via U-TWIST voor ieder vak dat zij willen volgen. Zonder deze inschrijving wordt geen toelating verleend tot het tentamen/de toetsing.

Informatie over werkgroepen; aanwezigheidsplicht

Als het college het karakter heeft van een werkgroep – dit geldt onder andere voor alle taalverwervingscolleges – kan degene die zonder geldige reden meer dan twee keer per semester verzuimt, van verdere collegedeelname worden uitgesloten; de student mag dan wel tentamen doen. De staf spant zich in colleges zo vorm te geven dat waarde en noodzaak van aanwezigheid duidelijk zijn. Aanwezigheidsplicht bij werkgroepen is dus niet bedoeld als holle discipline of dressuur, maar om ervoor te zorgen dat de studenten van meet af aan bij zijn en bijblijven in de spannende, maar ook inspannende verbinding van een moeilijke taal met de disciplinaire vaardigheden die ons vak vereist.

Toetsing

Voor alle vakken wordt tijdig en duidelijk in geschrifte, hetzij in de studiegids hetzij in de syllabus die in de eerste week van het semester beschikbaar moet zijn, aangegeven welke componenten de toetsing omvat (bij voorbeeld: bijdrage aan de bijeenkomsten, referaten, vertalingen, werkstukken, tentamina), hoe zwaar ze wegen en wanneer de student ze moet afronden. Om het vak te halen en er studiepunten voor te krijgen moet de student alle componenten afronden vóór de uiterlijke datum die de docent aangeeft. Dit is nooit later dan de laatste dag van het betreffende academische jaar. Doet de student dat niet, dan vervallen de scores voor wel behaalde componenten en moet hij het vak, als hij het opnieuw wil volgen, in zijn geheel in een latere editie overdoen. Hier geldt alleen een uitzondering als hij van de docent of de examencommissie individuele, uitdrukkelijke toestemming krijgt voor extra uitloop.

Tentamens kunnen slechts worden afgelegd op door de opleiding vastgestelde data. Deze worden zo vastgesteld dat wie het betreffende college regelmatig en actief heeft voorbereid en gevolgd zonder overmatige inspanning voor het tentamen kan slagen. Slechts een eindcijfer van 6 of hoger geldt als voldoende. Herkansingen zijn bedoeld voor die studenten die voor het tentamen zijn gezakt of door overmacht zich niet voldoende hebben kunnen voorbereiden of verhinderd zijn aan het tentamen deel te nemen. Herkansingen zijn niet bedoeld om de studenten extra voorbereidingstijd te verschaffen of om zwakke voldoendes op te halen. Voor studenten die bij herkansing een lager cijfer behalen blijft het oorspronkelijke cijfer staan. Aan herkansingen kunnen slechts zij deelnemen die ook aan het oorspronkelijke tentamen hebben deelgenomen, dan wel zich van tevoren met een geldige reden hebben afgemeld bij de docent of het secretariaat. Studenten die ook na herkansing niet geslaagd zijn, kunnen het volgende jaar opnieuw aan het betreffende tentamen deelnemen, tenzij ze een negatief bsa hebben gekregen. Indien een student door aantoonbare overmacht zowel tentamen als herkansing van een college heeft gemist, kan hij de examencommissie verzoeken om een extra herkansing. Alleen verzoeken die zijn ingediend direct na het ontstaan van de overmachtssituatie worden in behandeling genomen. Als de commissie het verzoek honoreert, maken student en docent afspraken over het tijdstip van deze herkansing.

Na ieder tentamen wordt een nabespreking gehouden of kan deze op individuele basis worden aangevraagd. Indien een student na deze nabespreking en/of een persoonlijk onderhoud met de docent zich niet kan verenigen met de beoordeling van zijn tentamen c.q. werkstuk, kan hij schriftelijk bij de examencommissie gemotiveerd beroep aantekenen tegen de beoordeling. De examencommissie beschikt binnen dertig dagen na ontvangst van het beroep. Indien de student zich ook met deze beschikking niet kan verenigen kan hij beroep aantekenen bij de Centrale Commissie van Beroep, Rapenburg 70, Leiden.

Fraude en sancties bij fraude

Wanneer er sprake is van fraude (zoals spieken, plagiaat), dan zal de examencommissie strenge, passende maatregelen treffen. Informatie over vormen van plagiaat is te vinden in de facultaire regeling plagiaat.

Bacheloreindtermen

De onderwijsdoelstelling van de opleiding is de studenten solide taalvaardigheid in het moderne en het premoderne Chinees bij te brengen, en fundamentele kennis van het moderne en het premoderne China. Zij leren daarnaast talig en intercultureel te communiceren in een Chinese omgeving, en basale onderzoeksvragen te beantwoor¬den met gebruik van primaire en secundaire bronnen. Na de driejarige BA – en voor velen tussen het tweede en het derde jaar een eenjarig, al dan niet gesubsidieerd studieverblijf in China of Taiwan – zijn zij in staat passend werk te zoeken of hun academische opleiding voort te zetten in een MA, in Leiden of elders.

Naast vanzelfsprekende aandacht voor taalverwerving, combineert ons curriculum een regionaal bepaalde (op China gerichte), generalistische benadering met de mogelijkheid zich te richten op disciplines van de eigen voorkeur: communicatiewetenschap, film, filosofie, geschiedenis (van ideeën, kunst & mate¬riële cultuur en samenleving), godsdienstwetenschap, letterkunde, politicologie, rechten, taalkunde, enzovoort. Bijgestaan door de staf kunnen studenten hun disciplinaire focus ontwikkelen alsmede hun kennis van de Oost-Aziatische regio vergroten. Het programma is opgebouwd uit semesters, en kent verplichte vakken en keuzevakken

Het onderscheid tussen ‘taalvakken’ en ‘inhoudelijke vakken’ is, van het eerste jaar naar het tweede en het derde, steeds minder absoluut. ‘Inhoudelijke’ vakken zijn Chinese geschiedenis, Chinese letterkunde enzovoort. Alle inhoudelijke vakken besteden expliciet aandacht aan disciplinair-methodologische kwesties en aan sinologische tradities, en werken actief aan algemene academische vaardigheden.

Disciplinair onderwijs

Er bestaat geen eenduidige disciplinaire doelstelling voor de sinologie, omdat zij als regiostudie een veelheid van disciplinaire benaderingen van China omvat. In de praktijk worden binnen de Opleiding Talen en Culturen van China nu de volgende wetenschapsdisciplines beoefend: geschiedenis, kunstgeschiedenis & materiële cultuur, godsdienstwetenschap, letterkunde, taalkunde, filosofie, ideeëngeschiedenis, politicologie, sociologie, economie, en rechten. Minoren die onze studenten elders volgen kunnen disciplinair van aard zijn: in beginsel zijn dat niet-regiogebonden vakken, zoals literatuurwetenschap, geschiedenis, politicologie. De staf van TCC moedigt hen aan tot disciplinaire verbreding. Maar het is natuurlijk ook mogelijk, en evenzeer van waarde, dat zij een minor in andere regiostudies volgen (andere talen en cultuurgebieden). Binnen TCC hebben, als gezegd, alle inhoudelijke vakken sowieso een disciplinaire/methodologische component.

Propedeuse- en bachelordiploma

De propedeuse- en de bachelorstudie worden afgesloten met een examen. Deze examens zijn geformaliseerd, dat wil zeggen dat studenten aan de eisen voor de examens hebben voldaan zodra zij het programma van de propedeuse, respectievelijk het bachelorprogramma met voldoende resultaat hebben doorlopen. Het diplomasupplement bevat nadere informatie over de gevolgde vakken en de behaalde resultaten. Zie voorts onderaan onder “Afstudeerdata- en procedure”

Studiebelasting en studiepunten

Uitgangspunt is dat een student per cursus 42 weken aan de studie besteedt en dan veertig uur per week studeert. Een studiejaar telt zo 1680 studie-uren. De studiebelasting wordt uitgedrukt met behulp van het European Credit Transfer System (ECTS). De 1680 studie-uren staan gelijk aan 60 EC, dus 1 EC staat voor 28 uur. De EC vervangen de vroegere studiepunten (stp.). Regel hierbij is dat 1 EC ongeveer overeenkomt met 0,7 stp.

De administratie van tentamenresultaten

De resultaten van tentamens, werkgroepen en scripties worden door de studieadministratie van de opleiding (dhr. C.J. Gallacher) verwerkt in het geautomatiseerde administratiesysteem ISIS/S&S. Daarvoor is het noodzakelijk dat er gebruik wordt gemaakt van een aantal vaste codes die overeenkomen met de afgelegde studieonderdelen. Studenten kunnen via U-TWIST hun tentamenresultaten opvragen en dienen zich per semester aan te melden voor alle colleges en de (her)tentamens .

Mondelinge en schriftelijke tentamens worden gedateerd op de dag van aflegging, werkstukken op de dag van inlevering. Eindwerkstukken en scripties worden gedateerd op de dag dat de docenten of scriptiebegeleiders het cijfer toekennen. Docenten verplichten zich tot een tijdige correctie en geven de resultaten direct door aan de administratie.

Studenten die in het kader van hun hoofdvakstudie cursussen volgen aan andere Nederlandse of buitenlandse universiteiten, dienen daar zelf om studiebewijzen te vragen en deze zo spoedig mogelijk te bezorgen bij de studieadministratie van de eigen opleiding.

Het is de verantwoordelijkheid van de student dat de administraties van de uni¬versiteit en de opleiding steeds over zijn of haar juiste adres beschikken (dit is het adres waarop men het best en snelst wordt bereikt). Adreswijzigingen dient men onmiddellijk door te geven. Dat kan het best via U-TWIST of bij de centrale informatiebalie, Studentencentrum Plexus, Kaiserstraat 25. De nieuwe gegevens zijn daarmee ook bereikbaar voor de eigen studieadministratie. De opleiding verwacht voorts studenten met belangrijke informatie te kunnen bereiken via hun u-mailaccount. Dit e-mailadres kan indien gewenst eenvoudig worden doorgestuurd naar het privé-mailadres van de student. Het (juist) gebruik van het u-mailaccount is de eigen verantwoordelijkheid van de student!

Universitaire richtlijn voor voldoende/onvoldoende

Het College van Bestuur heeft voor de hele Universiteit Leiden de volgende richtlijnen vastgesteld:
1. de laagst mogelijke voldoende is een 6.0 en de hoogst mogelijke onvoldoende een 5.0;
2. bij gevolg mag de beoordeling van examenonderdelen niet meer worden uitgedrukt in cijfers tussen 5.0 en 6.0; resultaten die uitkomen op 5,49 of lager worden afgerond naar 5.0 en resultaten van 5.50 en hoger naar 6.0.

Toegangseisen

Eenieder die in het bezit is van een VWO- of HBO-diploma – dan wel einddiploma WO, kan het bachelorprogramma Talen en Culturen van China volgen. Ook een met goed gevolg afgelegde propedeuse van een erkende HBO-opleiding behaald in of na 1986 geeft toegang tot deze studie.

Voor toegang met een buitenlands diploma zijn geen vaste regels te geven. Een aanvraag moet in ieder geval zeer ruim (soms een jaar) vóór aanvang van de studie worden ingediend. Voor informatie en hulp kunt u zich wenden tot het Informatiecentrum van het Expertisecentrum Internationalisering, Communicatie en Studenten (ICS), telefoon 071-527 8011 of e-mail informatiecentrum@ics.leidenuniv.nl.

Studenten die niet één van de bovengenoemde vooropleidingen hebben gedaan, kunnen een toelatingsexamen, een zogenaamd colloquium doctum, afleggen om toegang te krijgen tot de universiteit, mits zij 21 jaar oud zijn of worden voor het beoogde studiebegin. Een colloquium doctum-brochure inclusief aanvraagformulier is op te vragen bij de Studielijn, tel. 071-527 1111, studielijn@ics.leidenuniv.nl. Informatie over het colloquium doctum voor studies geesteswetenschappen is verkrijgbaar bij het Studiepunt Geesteswetenschappen, WSD Lipsiusgebouw, Postbus 9515, 2300 RA Leiden, studiepunt@hum.leidenuniv.nl.

Instroomregeling HBO-opleiding OTC Maastricht

Door de grote verschillen in de opbouw van de opleidingen, zijn afgestudeerden van de opleiding Oriëntaalse Taal en Communicatie (OTC) te Maastricht (Hogeschool Zuyd) – met als taal Chinees niet direct toelaatbaar tot de MA Chinese Studies. Voor hen is er een speciale instroomregeling in de BA, waarbij zij vrijstelling krijgen van alle onderdelen Modern Chinees, m.u.v. twee taalverwervingscolleges naar keuze uit BA3, waarvan maximaal één module Integrated Chinese III. Alle inhoudelijke colleges alsmede Premodern Chinees zullen nog vanaf jaar één moeten worden gevolgd. Dit houdt in dat een student eerst nog minimaal twee jaar studie nodig zal hebben voor het behalen van het BA-diploma, dat toegang geeft tot de MA Chinese Studies. Daarom is het voor degenen die naar Leiden willen overstappen het beste dit zo vroeg mogelijk in de studie te doen (bij voorkeur na de propedeuse) en dienen zij hierover ruim voor het begin van het studiejaar (september) contact op te nemen met de studiecoördinator. Verzoeken tot vrijstellingen kunnen worden ingediend bij de examencommissie.

Studieboeken en aanbevolen literatuur 2009/2010

Modern Chinees I (hele jaar):

Gehele jaar:

  • J. Wiedenhof, Grammatica van het Mandarijn. Amsterdam: Bulaaq (2004).

  • Syllabus: C. Lin, J. Wiedenhof, M. van Crevel, Aanvullende woordenlijst bij Integrated Chinese: Eerstejaars taalverwerving Mandarijn. Leiden: Sinologisch In­stituut (2003). Te koop bij Studiepunt Geesteswetenschappen.

  • Syllabus: C. Lin, A. de Rooij, J. Wiedenhof, Aanvullende leesteksten eerstejaars taalverwerving Mandarijn (deel 1-4). Leiden: Sinologisch Instituut (2002). Via Blackboard te downloaden, in het 2e semester.

Eerste semester:- J. Wiedenhof, De uitspraak van het Mandarijn in 101 oefeningen. Amsterdam: Bulaaq (2006).

  • Tao-chung Yao en Yuehua Liu, Integrated Chinese. Level 1, Part 1 (second edition). Boston: Cheng & Tsui (1997).

  • Textbook (Traditional character) ISBN: 0887274595;

  • Workbook (Traditional character) ISBN: 0887274617;

  • Character Workbook (Simplified & Traditional character) ISBN: 0887274382;

  • Aanbevolen, maar niet verplicht: Audio (Individual) ISBN: 0887274676

Tweede semester:

  • Tao-chung Yao en Yuehua Liu, Integrated Chinese. Level 1, Part 2 (second edition) Boston: Cheng & Tsui (1997).

  • Textbook (Traditional character) ISBN: 0887274773;

  • Workbook (Traditional character) ISBN: 088727479x;

  • Character Workbook (Traditional character) ISBN: 0887274390;

  • Aanbevolen, maar niet verplicht: Audio (Individual) ISBN: 0887274706.

Aanbevolen:- Teng, Shou-hsin (ed.), Far-East 3000 Chinese Character Dictionary. Taiwan: The Far East Book Co., Ltd. (2003).

Premoderne Chinese Geschiedenis (1e semester): Barend J. ter Haar, Het Hemels Mandaat: De geschiedenis van het Chinese Keizerrijk (zal circa augustus 2009 verschijnen bij Amsterdam University Press).
Moderne Chinese Geschiedenis (1e semester)

  • Keith R. Schoppa, The Columbia guide to modern Chinese history. New York: Columbia University Press (2000).

  • Van harte aanbevolen, maar niet verplicht: Peter Zarrow, Chinain War and Revolution, 1895-1949. London, New York: Routledge (2005). Inleiding Historische Wetenschap (1e semester, kerncurriculum) Robert C. Williams, The Historian’s Toolbox: A Student’s Guide to the Theory and Craft of History, second edition (Armonk; London: M. E. Sharpe, 2007) plus enkele artikelen in een reader (verkrijgbaar bij het Studiepunt Geesteswetenschappen vanaf eind augustus) Taal en schrift in China (2e semester)

  • Jeroen Wiedenhof , syllabus Taal en schrift in China (via Studiepunt);

  • Jeroen Wiedenhof, Grammatica van het Mandarijn (Amsterdam: Bulaaq, 2006)

Premodern Chinees I (2e semester) Lesboek Klassiek Chinees I (wordt in de loop van het collegejaar beschikbaar gemaaktjavascript:%20goLink(currentId,%205,%200,%20’http://blackboard.leidenuniv.nl/’)). Literatuur & Kunst van China (2e semester, naar keuze) · Wilt Idema & Lloyd Haft: Chinese letterkunde: een inleiding, Amsterdam: Amsterdam University Press, 1996 en herdrukken · Lothar Ledderose, Ten Thousand Things: Module and Mass Production in Chinese Art, Princeton, NJ: Princeton University Press, 2000
aanvullende leesopdrachten
Filosofie & Religie van China (2e semester, naar keuze) Literatuur wordt via Blackboard aangeboden.
Politics & Economy of China (2e semester, naar keuze) The following text books are required background reading for this course:

  • Teufel Dreyer, June (2008), China’s Political System: Modernization and Tradition, New York et al.: Longman.

  • Naughton, Barry (2007), The Chinese Economy : Transition and Growth, Cambridge MA: The MIT Press.
    Editions of these two works are available on the course shelf of the Sinology library. It is further advised that students who wish to focus on political science issues in their future studies consider obtaining a political science dictionary. The following volume is recommended for this course: · McLean, Iain & McMillian, Alistair (2003), The Concise Oxford Dictionary of Politics, Oxford/New York: Oxford University Press. For anyone interested in basic economic concepts, the following book is recommended (available on the course shelf in the Sinology library): · Mankiw, N. Gregory (2004), Principles of Economics, 3rd ed., Mason: Thomson South-Western. Recommended reading: · Chong, Woei-Lin & Ngo, Tak-Wing (eds.) (2008), China in Verandering : Balans en Toekomst van de Hervormingen, Almere: Parthenon. ISBN: 9079578010.