Boek, boekhandel en uitgeverij, 2013-2014

De minor Boek, Boekhandel en Uitgeverij biedt studenten een degelijke kennismaking met de wijde wereld van het boek. In het cursusprogramma wordt het fenomeen ‘boek’ in al zijn verschijningsvormen geïntroduceerd: van de eerste incunabelen tot ‘printing on demand’ en de moderne digitale media. Aandacht wordt besteed aan de manieren waarop boeken worden geproduceerd, aan de strategieën die uitgevers en boekhandelaren gebruiken om hun boeken aan de man te brengen, en aan de manieren waarop lezers boeken consumeren. Daarbij wordt de historische context niet vergeten, want de praktijk van het heden is sterk beïnvloed door ontwikkelingen in het verleden. Deze minor biedt studenten een nuttige en verantwoorde aanvulling op hun hoofdstudie, maar bereidt ook voor op het masterprogramma Book and Digital Media Studies.
Lees verder

Maximum aantal deelnemers: 20
Studiegidsnummer: 5000MBBUN
Nummer studieactiviteit: 1986

Het rooster van de minor vindt u hier speodig:
“Semester1”:
“Semester 2”:

Minor

Keuzeruimte

Meer info

Minor: voor Leidse studenten geen toestemming examencommissie vereist
Omvang: 30 ects
Bedoeld voor: studenten uit alle disciplines
Voertaal: Nederlands
Webadres: hum.leidenuniv.nl/onderwijs/keuzeruimte én boekwetenschap.leidenuniv.nl
Coördinator: prof. dr. P.G. Hoftijzer
Informatie: prof. dr. P.G. Hoftijzer of 071 527 2155 of mw. T.D. Obbens, studiecoördinator: t.d.obbens@hum.leidenuniv.nl, tel. 071 527 2146
Aanmelding: via uSis

Beschrijving

Hoewel sedert de introductie van de nieuwe elektronische media vaak is gezegd dat het boek zijn langste tijd gehad heeft, is deze voorspelling nog altijd niet uitgekomen. Integendeel, ieder jaar worden weer meer boeken geproduceerd. Er zijn dan ook veel studenten in de geesteswetenschappen die een sterke affiniteit met het boek hebben en die na hun studie een werkkring hopen te vinden waarin ze met boeken te maken krijgen.
Deze minor biedt studenten een degelijke kennismaking met de wijde wereld van hetboek. In het cursusprogramma wordt het fenomeen ‘boek’ in al zijn verschijningsvormen geïntroduceerd: van de eerste incunabelen tot ‘printing on demand’ en de moderne digitale media. Aandacht wordt besteed aan de manieren waarop boeken worden geproduceerd, aan de strategieën die uitgevers en boekhandelaren gebruiken om hun boeken aan de man te brengen, en aan de manieren waarop lezers boeken consumeren. Daarbij wordt de historische context niet vergeten, want de praktijk van het heden is sterk beïnvloed door ontwikkelingen in het verleden. De minor biedt studenten een nuttige en verantwoorde aanvulling op hun hoofdstudie, maar bereidt ook voor op het masterprogramma Book and Digital Media Studies.
Het programma omvat vier colleges: Beroemde boeken (10 ects); Van Gutenberg tot Gates (5 ects); Moderne media (5 ects): Boekwetenschap in de praktijk (5 ects). Daarnaast schrijft men in het tweede semester een individueel werkstuk over een onderwerp uit de wereld van het boek of loopt een stage van ca. zes weken bij een instelling of bedrijf (5 ects).

Talen